Er det å være snill en businessting

En av de største forretningsmenn og entreprenører i verden, Richard Branson (Virgin):

«Kindness is a workplace ‘policy’ within the Virgin Group.»

Anita Roddick (Body Shop): «The end result of kindness is that it draws people to you.»

De fleste av oss har mye å vinne på å være snill. Det å være snill gjør godt for samfunnet, for business, for oss selv, for andre og for lagånd.

Vi kan være snille ved å gi, hjelpe, stille opp, spre godhet, ta folk på alvor, unne og beundre, fremsnakke andre, få mennesker rundt oss til å vokse og være fair, raus, omtenksom, ekte, oppriktig og forutsigbar – og gi den vi møter en følelse av at hen er verdifull og ønsket:
1. Gi et enkelt HEI
2. Gi et vennlig SMIL
3. Gi et varmt BLIKK
4. Vær nysgjerrig fremfor dømmende
5. Vær lyttende, støttende og forståelsesfull
6. Ha empati

Empati var noe av det som tok LEGO-brandet fra randen av kollaps til å bli et av verdens største og beundrede brand i verden.

CEO for the LEGO Group 2004-2017, Jørgen Vig Knudstorp: «Jeg har altid som leder følt, at jeg er relativt god til at forstå strategi og finansiering, men samtidig også har empati og medfølelse. Magten skal bruges med omsorg, men omsorg skal ikke bruges med magt, fordi så bliver man styret af hensynet til andre mennesker, og så kan man ikke kan udfylde sin funktion. Medarbejderne forventer også, at jeg kan hæve mig over det enkelte menneskes situation, så LEGO overlever.»

Ledere som er snille, og skrudd sammen slik at de tror det beste om alle, kan bli lurt. Men den store fordelen med slike ledere, dersom de får være autoriteter og ha stor plass, er at de lett kan ende opp med en unik bedriftskultur med mye åpenhet, varme og gode prestasjoner.

En venn av meg var nylig sammen med en nøkkelperson i FK BODØ/GLIMT. Dette skrev han til meg i etterkant: «Snakk om kultur! For en varme de har klart å skape, dyktighet, åpenhet, styrke…»

Snille ledere med helhetsforståelse, langsiktighet, pågangsmot, fasthet og tydelig ønskeliste kan lett skape en sterk og varm kultur som blomstrer og ta virksomheten det neste skrittet.

Snille ledere som fremhever andre, deler ære, er ekte ambassadører for virksomheten og har den rette identitetstankegangen kan fort skape prestasjonsgrupper som oppnår sunne og fremragende resultater.

Ønsker dere alle en god, reflekterende og snill høytid🎄

Atle

24.12.21