Merkevarebygging. Våg å gå egne veier.

«MOT er et eksempel på hvordan merkevarebygging IKKE bør gjøres». Dette ble sagt av en foredragsholder på en merkevarekonferanse for 24 år siden.

Jeg var ikke på konferansen selv, men fikk det gjenfortalt fra en deltaker. 
Jeg husker ikke begrunnelsen, men jeg husker hva det gjorde med meg.

MOT var ung og sårbar. Og MOT hadde jo blitt startet før markedet visste om behovet. Vi trengte mest mulig fremsnakk for å bli en verdifull merkevare.

Jeg var overbevist om at dersom MOT ble en sterk merkevare, ville vi nå ut til enda flere ungdommer, og nå inn enda bedre til dem.

Det var merkevaren MOT som skulle gjøre oss unik og skape evighetens perspektiv. Derfor ble jeg skremt da jeg fikk gjenfortalt ekspertens uttalelse.

Plutselig var jeg en usikker gründer.

Men samtidig ble viljen til å lykkes enda sterkere.

Jeg ble enda mer bestemt på at MOT ikke skulle følge læreboka 100 %, men heller bli ei lærebok i merkevarebygging.

Vi skulle være annerledes. Det fikk briste eller bære.

To sitater jeg gjentok daglig for meg selv var:

💡 «Ingen har skapt mesterverk uten å ha blitt kritisert»

💡 «Remember that overnight success usually takes about fifteen years» (Jackson Brown jr.)

I dag er MOT en sterk merkevare, og spredd til fire verdensdeler.

MOT etablerte en ny bransje, og et internasjonalt konsept, som målgruppen selv ikke visste den trengte.

MOT er en av de få merkevarene som er rendyrket som ett ungdomsbrand.

For mange unge er MOT den viktigste merkevaren som finnes.

Siden oppstarten i 1994 har MOT styrket flere hundre tusen ungdommer i verden.

En sterk merkevareidentitet har skapt MOTs samfunnsposisjon.  

💡 Når en bedrift har en sterk merkevareidentitet styrker det virksomhetens innflytelse, konkurransefortrinn og langsiktighet.

Våg å gå egne veier💪

#branding
#original
#mot