Bry deg om dine stakeholders på en ekte og varm måte. Vis kjærlighet, nærhet, tillit og takknemlighet. La dem bli en del av moroa og galskapen.
Tilrettelegg på en slik måte at de rundt deg får stolt eierskap og at de vet at de er en viktig del av helheten. Fortell dem om seirer og milepæler. La dem feire sammen med deg.
Sikre deg et godt «Start-up-team». Det trenger ikke være ansatte. Jeg vil spesielt trekke frem mine gamle kollegaer i Tolletaten. De jublet sammen med meg. De var uunnværlige de tre første årene.
Et symbol på hvor store støttespillere de var, er bildet. I januar 1992 laget de en plakat til meg etter at jeg ble Norgesmester på 10.000 meter.
De ansatte som signerte plakaten var de samme 60 tollerne som to år senere oppmuntret, støttet, tilrettela og hjalp Sigrun og meg – og norske toppidrettsutøvere – med å sette store ting i bevegelse.
De var ansatt i Tollvesenet, men fungerte som mine medarbeidere de tre første årene, 1994-1997.
Hvordan skape en virksomhet fra ingenting til nasjonal merkevare? Topp 3:
1️ HELHETLIG PLAN, inkl. visjon. Virksomhetens «grunnlov & spillestil». Klarhet på det store bildet.
2️ GJENNOMFØRING, inkl. timing, fokus, pågangsmot, utholdenhet og kultur- & identitetsbygging
3️ STOLT EIERSKAP & passion blant mange tusen mennesker
Dette er også mine råd til entreprenører for bedrifter med evighetsperspektiv.
Bildet er fra Cape Town, oktober 2023 og mitt foredrag «My way – How I created MOT» på MOT Sør-Afrika sin jubileumssamling.
Mine råd til gründere og entreprenører
Jeg har nå lagt 30 år bak meg som entreprenør. 27 år som entreprenør av MOT og tre som entreprenør av andre virksomheter. I løpet av disse årene har jeg gjort meg mange tanker, refleksjoner og erfaringer som har vært viktige og avgjørende for at jeg har lykkes med mitt entreprenørskap. Disse tankene, refleksjonene og erfaringene tror jeg at andre som er på sin gründer- og entreprenørreise også kan ha glede av, og har derfor laget en oppsummering av noe av det vesentligste.
Hvordan lykkes med noe som de fleste er skeptiske til?
Det å være en entreprenør kan oppleves ensomt. Noen ganger kan det føles som «Alle mot 1». Her er 15 tips du kan ta med deg for å gjøre deg selv mer motstandsdyktig:
Bruk din tause kunnskap!
Forbered deg! Nå inn til folk!
Dundre på med pågangsmot!
Dundre på med relasjonsmot!
Dundre på med gjennomføringsmot!
Sørg for å ha et produkt som har effekt.
Stå på til tross for at du får «nei» gang etter gang.
Behandle finansieringskilder og stakeholders som gull.
Ha fokus på å gi målgruppa og kundene opplevelse og eierskap.
Tenk stort, selv om trinnene er små, og selv om du må gå hvert steg.
Ha fokus på arbeidsoppgaver som øker opplevelse, effekt, finansiering og vekst.
Glem konkurrenter og fortid. Ha fokus på å vinne over deg selv. Ha fokus på her og nå – og utvikling og fremtiden.
Spill på styrkene dine, og ha gode mennesker rundt deg. Du lykkes ikke som entreprenør uten glede og positiv energi – og gode støttespillere.
Husk problemet som virksomheten er til for å løse. Fortsett å kommunisere, og ha passion for «why» og «why-why», selv om du bruker mesteparten av tiden på «HVORDAN løse problemet».
Action this day! Just do it! Glem overdreven perfeksjonisme og fokus på perfekte versjoner. Det vil medføre at ting ikke blir lansert. Ting blir aldri perfekt. Du kan risikere å vente deg i hjel om du skal vente på mer informasjon, erfaring og penger.
Glem aldri de som var helt avgjørende for deg i startfasen.
MOT var helt avhengig av Sigrun og meg de første årene. For oss ble det mer en livsstil enn en jobb. Men vi hadde aldri tillatt oss selv å holde på med MOT, og jobbe så mye som vi gjorde, uten våre foreldre som støttespillere og barnepassere.
Sigrun og jeg sammen med våre foreldre, utenfor Britannia Hotell i sommeren 2023. Uten dem hadde ikke MOT eksistert.
Hvilke fokusområder er det viktig at en entreprenør bruker tid på?
Det er avhengig av dine styrker, og hvilke styrker dine teamressurser har.
Jeg fordelte mitt fokus nokså jevnt på disse 10 områdene:
▪️ Fremtid og helhet (evighets- og identitetsbygging)
▪️ Forsterke hvorfor- og hvordan-kompetanse
▪️ Kundekunnskap (målgruppen og tjenestekjøper)
▪️ Kulturbygging (inspirere, utdanne, felles forståelse)
▪️ Produktutvikling (MOT: filosofien og programmene)
▪️ Produktimplementering (målgruppen og tjenestekjøper)
▪️ Finansiering (tjenestekjøpere, partnere, tilskudd)
▪️ Effektiv struktur (organisering og forretningsdrift)
▪️ Vekst (markedsføring, samarbeidsform, prismodell)
▪️ Profilbygging (gjenkjennelig og mye synlighet/PR)
Jeg tror jeg har lyktes som entreprenør fordi jeg hele tiden har tenkt på MOT som en «scale-up». Det viser også grafene på vekst. Det har vært en nokså jevn vekst, parallelt med at vi i perioder utviklet ekstremt mye. Men vi vokste også da.
Du lykkes ikke uten gode teamressurser, partnere og stakeholders. Når jeg i etterkant ser tilbake, skjønner jeg at vi fikk til noe som svært få bedrifter får til. Nemlig å ha tre perioder som var som en slags «start-up» i løpet av en 27-årsperiode (1994-2021).
Det som var spesielt med de to siste periodene var at jeg kunne la skuta seile, mens jeg planla neste tur. Jeg er svært takknemlige til de som holdt i driftsroret i de periodene slik at jeg i stor grad fikk mulighet til å rendyrke utvikling og innovasjon. Der og da opplevdes det kaotisk, men i etterkant er det lett å se at disse utviklings- og innovasjonsperiodene ble gode optimaliserings- og retningsfaser for de neste stadiene. Og de ga meg en mulighet til å reflektere, lytte, spørre, sparre, observere, produsere og være enda tettere på kunden.
På mange måter føler jeg at min «entreprenørreise» også har vært en «kundereise». Tett kontakt med kunden har vært en av mine styrker. I hele min lederperiode var jeg svært tett på kundegruppene. Jeg ble godt kjent med deres behov gjennom det de sa, men aller mest gjennom det jeg observerte.
UTHOLDENHET!
Felles for store prestasjoner innen toppidrett, entreprenørskap og lederskap – og helt sikkert også innen musikk – er utholdenhet.
Jeg har erfart at «de siste trinnene» er vanskeligst. Jeg har observert at de sjelden blir tatt.
Sikre at du har nok energi til å ta de siste trinnene! Da reduserer du konkurransen enormt.
Og husk:
Før du når målet, er det en lang reise.
En del av reisen har storm og uvær.
En del av reisen er i ukjent og urolig farvann.
En del av reisen er med skjær i sjøen.
En del av reisen er at du ikke ser land.
Og:
Unngå så lange strekk at du går tom for energi!
Planlegg klokt! Naviger klokt! Gå fra havn til havn!
Skynd deg langsomt! Husk hvile!
Ha stø kurs!
I dårlige perioder, og når Ole Einar Bjørndalen var i en negativ spiral, var han bevisst på å skru av, sette bort børsa, avslutte økten og jobbe minst mulig.
Jeg har sansen for det bildet den tidligere skiskytteren Bjørndalen lager om en gammel grammofon. Når du setter på en LP er det flere spor. Spiller du et spor som gir deg dårlige følelser så må du stoppe. Du må ut av det sporet.
Min erfaring, observasjon og oppfordring – og med Bjørndalen i minnet – er:
▪️ Når du er på et dårlig spor – og det er vanskelig å stoppe eller skifte – forhold deg rolig, og vent. Ta på hørselvern som gjør at du ikke hører «den dårlige låten».
▪️ Når dine godlåter kommer, ta av hørselvernet, og «dans og syng», ta vare på hygge, jobb hardt, gjennomfør og utvikle.
Disse to punktene har vært til stor hjelp for meg i livet og ledelse – og ikke minst i mitt entreprenørskaps- og utviklingsarbeid de siste 30 årene.
Forebygg aldringsfasen gjennom en kultur med entusiasme, glød og kreativ ånd
Det å unngå en aldringsfase med mangel på entusiasme og fleksibilitet handler i stor grad om å finne balansen mellom innovasjon og tradisjon.
«Without tradition, art is a flock of sheep without a shepherd. Without innovation, it is a corpse.» –Winston Churchill
Sikre at minimum en håndfull ledere gløder for bedriftens evighetsperspektiv, identitet og vekst.
De som mestrer livet, entreprenørskap, lederskap og toppidrett best over tid har vilje, og de elsker å utvikle seg.
Felles kjennetegn på holdningssterke og fremragende ledere, gründere og toppidrettsutøvere er at de har en egen evne til å forvandle tilbakeslag til suksess.
De snur nederlag til noe positivt, og spiller med de kortene de har. Det er ikke alltid de med de beste kortene og det beste utgangspunktet som lykkes best.
Tenk kontinuerlig skalering av produkt, organisasjon og identitet.
Vi fikk til mye i MOT fordi vi stort sett hadde ansatteteam som gjorde det «enkelt» å navigere raskt. Det er jeg svært takknemlig for.
Det er også viktig å vite at ekspertise og det kunstneriske kan bli ødelagt når FOR mange involveres. Og særlig dersom de som involveres ikke har kompetanse og teft.
Jeg følte meg som en kunstner når jeg implementerte MOTs filosofi inn i programmene.
Finn ut hvordan virksomheten skaper connection med kunden/målgruppa
Dette er mitt budskap til gründere og entreprenører.
Hvor trenger du støtte? Hva slags gründer er du? Har du mest produkt i deg? Eller har du mest marked i deg?
Dersom eksterne, utover de nærmeste, skulle gjettet på meg, ville de nok sagt marked. Og ja, de er inne på noe. I min MOT-tid fikk jeg til mye synlighet og logoprofilering av MOT, og min finansieringsinnsats de 10 første årene var avgjørende for at MOT ble en virkelighet.
MEN, likevel har jeg har uten tvil hatt mest produkt i meg. Det er der jeg har fått brukt kunstneren i meg. Fortsatt den dag i dag ser jeg på MOTs programmer som et inspirerende «kunstverk» spesiallaget for ungdom. MOT skulle være ungdom sitt brand.
Det er umulig å skape en inspirerende opplevelse og utvikle et kvalitetsprodukt som målgruppen liker uten å kjenne kunden/målgruppa godt, og uten gjentatt testing og evaluering av produktet.
Sikre at du har mennesker rundt deg som «bare har det i seg».
Gå raskt fra plan til implementering og gode resultater
Sikre at du har makker(e) som gjør at virksomheten raskt kan gå fra plan til implementering og gode resultater.
Sikre at du har mennesker med:
▪️ Fart, action og gjennomføringsmot
▪️ Teft for brand- og identitetsbygging
▪️ Inspirerende og magisk tilnærming
▪️ Forståelse for virksomhetens helhet, konsept og profil
▪️ Evne til å prioritere og gjøre de riktige tingene
▪️ Fasthet og mot til å ta upopulære beslutninger
Gå ikke i den fella å tro at det er de som er best likt og mest populære som skaper de største prestasjonene og har mest integritet, fremtidsteft og helhetsforståelse.
Det er ikke likhetstegn mellom harmoni OG tydelig identitet, langsiktig verdiskaping og bærekraftig konkurransekraft.
Vær hyggelig og vennlig
Det å ha empati og medfølelse er viktige lederegenskaper.
Jeg har gjort det jeg kan for at medarbeiderne og deres familier skal ha det best mulig. Mitt mål har vært å gi tillit og tilrettelegge for frihet – uten at det går på bekostning av forventninger, tydelighet, fasthet og virksomhetens identitet.
Du lykkes ikke som entreprenør uten å beslutte, korrigere, konfrontere brutale fakta, ha klare rammer og være konsekvent.
Som Jørgen Vig Knudstorp, CEO for LEGO 2004–2016, har sagt: «Magten skal bruges med omsorg, men omsorg skal ikke bruges med magt, fordi så bliver man styret af hensynet til andre mennesker, og så kan man ikke kan udfylde sin funktion. Medarbejderne forventer også, at jeg kan hæve mig over det enkelte menneskes situation, så LEGO overlever.»
VIL andre godt! GJØR virksomheten god!
Skap resultater! Vær snill, men ikke soft!
Vær tilgivende, men ikke ettergivende!
Forsterk det ekstraordinære i deg. Det ekstraordinære skapes sjelden av ett talent eller en helt spesiell komponent. Det skapes ofte gjennom at vi kombinerer det vi opplever, det vi har og det vi vet på nye, kreative og gode måter.
«Bygg en effektiv organisasjonsstruktur og en solid og verdiskapende kultur
Ivareta at du selv og dine viktigste ledere har integritet, passion, vilje, helhetsforståelse og fremtidsteft.
Forsterk merkevaren, tydelig retning og stø kurs.
Fråts i andres prestasjoner og potensiale.
Se i speilet når det går dårlig, og se ut vinduet når det går bra.
Vær ydmyk og tilrettelegg for at andre kan skinne.
Ha ambisjoner knyttet til virksomheten, ikke deg selv.
Vær en inspirerende identitetsarkitekt.
Vær oppriktig, vis mot og løft virksomheten til nye høyder.
Gi kunden uforglemmelige opplevelser – år etter år.
Kunnskap og lærdom fra «både og»
Min kunnskap og lærdom er fra «både og». Det er ikke fra det ene eller det andre.
Min kompetanse er et resultat av erfaringer og eksperimentering – OG evidensbasert kunnskap og forskning.
Jeg har prøvd å kombinere læring og utvikling gjennom å samle informasjon, OG observere det som forandrer menneskers liv, robusthet og mot.
Jeg har vært glad i teoretiske modeller, men aller mest har jeg har vært filosofisk og pragmatisk. Hvilke teoretiske modeller brukes for å få barn til å gå?
Jeg har stolt mye på analyse og historiske rapporter, men samtidig har jeg ikke vært den som har drept andre sine innspill og forslag med å si: «BEVIS DET». Jeg har ikke sansen for det.
Jeg har tro på balansen mellom eksplisitt kunnskap og taus kunnskap. En taus kunnskap som hjelper oss med perspektiv, langsiktighet, fleksibilitet, mulighetsfokus og håndtering av risiko.
Jeg har tro på kraften i teft og helhetsforståelse, visjon og action og drømmer og mot.
«Drømmer og pågangsmot er en mektig kombinasjon.» –William Longgood
Jeg elsker klokskap. Jeg river meg i håret når sunn fornuft ignoreres. Jeg har sett mennesker som MÅ følge en fastlagt rutine til tross for at det ødelegger både resultatene og virksomheten.
Når vi blir upersonlige og gjør handlinger som strider mot sunn fornuft, mister vi makt og mulighet til å gjøre endringer. Og vi mister evnen til å la ting komme til oss.
Det fleste av mennesker liker magiske opplevelser. Da er det viktig å vite at «The WOW» forsvinner når vi blir for rigide og ikke tar hensyn til individuelle behov.
Praktisk og teknisk innad – magisk utad
Dette har vært et av mine indre mantra.
Skap magiske opplevelser for kundene!
Gjør målgruppa til dine fans!
Et magisk vertskap er et uslåelig «skap».
Vil du vinne, sikre deg riktig «skap»:
Riktig mannskap.
Riktig klokskap.
Riktig galskap.
Og plasser skapet rett!
En vinnerkultur har et fremsynt og tydelig lederskap som vet hvor skapet skal stå, og som bestemmer hvor skapet skal stå.
Når medarbeiderne har et klart bilde på hvor skapet skal stå, er det bare å dundre på. The sky is the limit. Imagination will take you everywhere.
Vær praktisk internt! Vær magisk eksternt!
Vi bestemte oss tidlig for at MOT skulle være noe ekstraordinært.
Ønsket posisjon: Verdens beste lag i å nå inn til ungdom – på en ungdommelig, mulighetsfokusert og oppriktig måte.
▪️ Vi skulle «virke på» ungdommene
▪️ Vi skulle gi dem magiske opplevelser
▪️ Vi skulle gi dem en følelse av at de eide MOT
MOT-øktene skulle være en inspirerende opplevelse gjennom show og rock’n roll i kombinasjon med refleksjon og dybde. MOT-øktene skulle være som et godt party som ungdommene ikke ville forlate. «Når kommer dere igjen?»
Formidlerne var lokale MOT-coacher. De fungerte som fremragende dirigenter. Og ungdommene var med i «MOT-orkestret». De spilte på SINE «instrumenter».
Det skulle skapes en connection mellom ungdommenes hjerter og MOTs verdier.
Jeg var tydelig til nye lokale MOT-coacher i Norge og nasjonale landledelser globalt:
▪️ Vi skal være mestere på å la ungdom bruke MOT på sin måte. Vi skal være mestere på å nå inn til ungdom på en inspirerende måte.
▪️ Vi skal være mestere på å gjøre ungdom til selvbyggere. Vi skal være mestere på å samhandle med ungdom, og vi skal gi dem en opplevelse.
▪️ Vi skal være mestere på å fremkalle positive følelser og tanker hos ungdom, og på å skape en atmosfære med energi og tillit i klasserommet.
Unge og ambisiøse gründere, entreprenører og ledere:
▪️ Tilrettelegg for at kunden får eierfølelse!
▪️ Glem å være ordinær og middelmådig!
▪️ Vær ekstraordinær og eksepsjonell!
▪️ Gi kunden magiske opplevelser!
▪️ Lever mer enn forventet!
▪️ Vær tydelig internt!
▪️ Inspirer eksternt!
Det at vi gjennomførte det ovennevnte var avgjørende for at vi lyktes med å etablere en ny bransje, et rendyrket ungdomsbrand, en nasjonal merkevare og et effektfullt konsept spredd til flere land og kontinenter.
Det er uvirkelig å tenke på at vi skapte en helt ny bransje. Det hadde vært umulig uten humor og glede, og:
▪️ Høyt tempo og mange ideer
▪️ Stor handlekraft og fleksibilitet
▪️ Mye utvikling, testing, eksperimentering, kartlegging, drømmer og kreativitet
▪️ Stort fokus på vekst, eierskap, kulturbygging og bygging av MOT som merkevare
Bevar kjerneidentiteten og merkevareprofilen
Selv om jeg har vært glad i innovasjon har jeg vært ekstremt opptatt av å bevare kjerneidentiteten og merkevareprofilen. Det var som å balansere på en tynn line i de periodene jeg jobbet intenst med utvikling og fornying,
FORDI:
Jeg har like mye forkjærlighet for fasthet og tradisjon som endring og innovasjon. Det å være konsistent har vært en suksessfaktor i MOT.
Det tilhører nok sjeldenhetene at det i en ideell stiftelse er «én eier på helheten» over så mange år.
Jeg har fått mulighet til å drømme på vegne av MOT og tenke på MOTs evighetsperspektiv. Jeg har fått mulighet til å være både en komponist, dirigent, arkitekt og regissør – og eventyrforfatter.
Jeg har fått være en eventyrforfatter som har skrevet historier både fra egen fantasi og fra andre. Innimellom har jeg følt meg som en kombinasjon av H.C. Andersen (skrev kunsteventyrene selv) og Asbjørnsen & Moe.
Asbjørnsen & Moe dro rundt og samlet folkeeventyr. Deres suksess skyldtes innsamlingsreiser og andre mennesker. Jeg kjenner meg igjen.
MOT hadde aldri lyktes, og jeg hadde aldri verden lyktes som entreprenør, uten medarbeidere, teamressurser og stakeholders som har bidratt med velvilje, glede, positiv energi og kompetanse.
De mange tusen ildsjelene og inspirasjonskildene i flere land har gjennomført, utfordret, forstått, hatt stolt eierskap og vært lojale, nysgjerrige og ansvarlige.
Så hva er mitt budskap?
Som entreprenør lykkes du ikke uten andre. Involvering, tillit og eierskap er superviktig. Men ha i bakhodet at magi og helhet ikke skapes gjennom en drøss kompromisser, komiteer og overdreven medvirkning.
Vær forsiktig så ikke ekspertise, teft og helhetsforståelse pulveriseres. Ha i bakhodet «jo flere kokker, dess mer søl.»
Vær bevisst på når det skal involveres, og hvem som skal involveres. Ha i bakhodet det jeg overhørte en leder si til medarbeiderne: «For at denne virksomheten skal komme dit vi vil, kan ikke alle få det som de vil.»
Hva er uslåelig for å lykkes?
En stor drøm og visjon, i kombinasjon med riktig action og riktige detaljer satt inn i en riktig totalitet, har vært avgjørende for MOT sin suksess.
Tre budskap jeg har gjentatt og gjentatt til MOTs ledere nasjonalt og internasjonalt:
1. Repeat! Repeat! Repeat! When you repeat a message, lecture, or the MOT sessions many times, you get better and better. Repetition is more important than new knowledge.
2. The impact is important. However, the experience is the very most important. MOT finds its way to the youth’s heads and hearts because MOT gives positive experiences.
«I would rather entertain and hope that people learned something than educate people and hope they were entertained.» –Walt Disney
3. MOT’s programmes are important. However, the brand is the most important. MOT is the youth’s brand and a social movement across schools, local communities, countries, politics, and religions.
Products have life cycles. Brands outlive products. Brands can activate a passionate group of people to do something. Like changing the world.
Greier du som entreprenør å repetere det viktigste av det viktige gang etter gang, i kombinasjon med å skape en tydelig merkevare, solid identitet og store opplevelser hos folket, har du en inngang som er bortimot uslåelig.
«Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.» –Albert Einstein
«Vær tydelig på hva sluttresultatet skal være
Og mål det! Konfronter brutale fakta!
Foruten økonomisk overskudd skulle MOTs «triple bunnlinje» være:
1️. Opplevelse
2️. Effekt
3️. Vekst (antall ungdom i MOTs program)
Og i den rekkefølgen. Dette var nedfelt i dokumenter og konsept- og medarbeiderhåndbok. Ingen skulle være i tvil!
«Alice kom til et veikryss og spurte katten i treet:
– Hvilken vei skal jeg ta?
– Hvor ønsker du å gå? spurte katten.
– Jeg vet ikke, svarte Alice.
– Da, sa katten, spiller det ingen rolle hvilken vei du tar.»
Til dere som er ferske entreprenører anbefaler jeg sterkt å finne de «Topp 3 viktigste resultater» som virksomheten skal ha, og måles på.
Jeg opplever at altfor mange sier at de «får til veldig mye og skaper resultater», MEN ikke resultater innenfor de områdene som er relevante, bærekraftige og verdiskapende.
Mål sluttresultatet på en skikkelig måte! Ikke noe «ullenhet» og bortforklaringer! Du kan pakke inn mye, men vær brutal ærlig på sluttresultatet.
Ikke pakk det inn slik at omgivelsene, medarbeiderne, styret og du selv TROR at det skapes fremragende resultater dersom det ikke gjør det.
Dine talenter og gaver
Hvilke talenter er du takknemlig for at DU har?
Hvilke «gaver» har JEG fått utdelt?
Målbevissthet? Tja… Kanskje…
Jeg har vært målbevisst, men jeg kjenner meg like mye igjen på at jeg har latt meg «flyte med», og tatt signalene og mulighetene som har kommet. Jeg har spekulert, reflektert og håndtert.
Tre gaver jeg er takknemlig for:
▪️ Jeg elsker å lære av alt og alle
▪️ Jeg velger frihet fremfor bitterhet
▪️ Jeg utnytter urettferdighet og «ville veier» positivt
Når jeg har opplevd urettferdighet, så har jeg PRØVD å glemme «sannheten». Jeg har jobbet hardt med eget mindset: «Skap din egen rettferdighet. Rettferdigheten er som vann. Den finner alltids en vei.»
Når folk har sagt til meg at jeg er på ville veier, har jeg kanskje nikket. Men inni meg har jeg PRØVD å se annerledes på det.
«Det er den som farer vill som finner de nye veiene.» –Nils Kjær
Når kartet har manglet – og jeg har stått alene med dårlig magefølelse – har jeg brukt mine indre verdier og mitt indre kompass. Det har hjulpet meg til å velge, beslutte og navigere.
Bruk ville-veier-erfaringer til å utvikle deg/bedriften!
Se på dine kriser som din mulighet!
La dine verdier bli din kjærlighet!
Gjør dine gaver til din stolthet!
Husk å samle på takknemlighet!
Glem å samle på urettferdighet!
Ikke bruk deg opp på promotering av sannhet!
Gjemmer du bitterhet, fremmer du frihet!
Jeg gjentar det jeg har sagt mange ganger: Lagånd og motets kraft vinner. Og det starter med «MEG».
«Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg.» –Christoph August Tiedge
«Man må dele sin lykke for å multiplisere den.» –Marie von Ebner-Eschenbach
«Individual commitment to a group effort – that is what makes a team work, a company work, a society work, a civilization work.» –Vince Lombardi
«Hva kan jeg lære bort til andre nyskapere?
Hva kan jeg lære bort til deg som har en sprø idé og som ønsker å starte noe?
Skal du nå dine drømmer må du risikere. Ingen vet om ideen din er bra, og du vet heller ikke selv om den er bærekraftig – før det er bevist.
Tør å være annerledes og original. Det å være gründer og entreprenør kan være en ensom reise når mange forteller deg at det ikke vil fungere, og du har en opplevelse av at «ingen forstår ditt hode».
Vær forandringsfleksibel! Vær nysgjerrig og undersøkende. Spør, spør, spør! Lytt, lytt, lytt! Tilegn deg «hvorfor- og hvordan-kompetanse» og målgruppekunnskap.
Ha målgruppekontakt. Ha passion. Vær offensiv og handlekraftig. Test ideen din. Prøv den ut. Realitetssjekk den.
Dundre på med pågangsmot, relasjonsmot og gjennomføringsmot. Vær litt «døv» innimellom. Vær utholdende.
Dundre på tidlig med versjon 1.0.
«Hvis du ikke skjemmes av første versjon av produktet ditt, har du lansert det for sent.» –Reid Hoffmann.
Omgi deg med inspirasjonskilder som styrker ditt mot og din energi. Skal du lykkes med ideen din, er du avhengig av andre. Opptre slik at dine stakeholders skjønner at de er verdifulle.
Vær historiefortellende. Fortell om dine drømmer. Kommuniser visjonen din slik at det inspirerer mennesker, finansieringskilder og andre stakeholders til å bli med på laget og reisen.
Vær en visjonær drømmer og en actionfylt gjennomfører. Walt Disney var et godt forbilde på det, og jeg har latt meg inspirere av hans fokus på kjernen og opprinnelsen: «I only hope that vi we never lose sight of one thing – that i all started with a mouse.»
Det absolutt viktigste jeg har lært og tatt med meg fra Walt Disney, og som jeg anbefaler til alle som vil lykkes som entreprenør, er hans utsagn: «Do what you do so well that they will want so see it again and bring their friends.»
Verdsett din tause kunnskap. Taus kunnskap er gjerne evner og ferdigheter som styrker innovasjons- og entreprenørkraft – som igjen forsterker langsiktig verdiskaping.
Taus kunnskap kan være kreativitet, mot, «intuitiv feeling», instinkt, intuisjon, teft, magefølelse, fleksibilitet, helhetsforståelse, tenking utenfor boksen, åpen for ideer, se nye perspektiver, forstå og gripe muligheter og finne innovative løsninger på problemer som andre ikke ser.
Kanskje virker dine ideer og praksis enda bedre enn teorien?
Kanskje oppstår det kritiske røster når du fremmer noe, fordi dine tanker ikke er nedfelt i en lærebok?
Kanskje er ikke teorier, rapporter og formelt språk din styrke, men likevel er du i besittelse av en hemmelig faktor som driver bærekraftig konkurransekraft.
Kanskje er fortsatt noen tvilende og skeptiske til deg fordi du i FORKANT har vanskeligheter med å henvise til teoretiske modeller og forklare dine påstander og fremtidsbilder med velformulerte setninger.
Husk at du kan være en av de som skaper teorien. Fordi teorien starter i praksis. Når praksisen virker og er vellykket over tid blir den akseptert. Og da kan det fort blir en teori av det.
Om du ikke blir lyttet til i forkant, blir du lyttet til når det gir resultater. Altså kan du oppleves som en dust i forkant, men som et geni i etterkant.
En suksessfaktor i mitt entreprenørskap har vært å kombinere teoretisk og praktisk kunnskap.
«If you’re gonna make connections which are innovative, you have to not have the same bag of experiences as everyone else does.» –Steve Jobs
Et entreprenørskap er som et ekteskap.
Utad kan det fremstå som at alt går på skinner, men innad kan det være kaos, turbulent, problemer, kamper, uenigheter og usikkerhet.
Det er ikke en selvfølge at du lykkes.
Og lykkes du, skyldes det tilfeldigheter, mot og vilje – krydret med fantasi, lidenskap og positivt fokus.