Min entreprenørreise

EN VIRKSOMHETS’ LIVSSYKLUS & FASER

Erfarings- & evidensbasert. Forskning & teorier.

Ballast-fasen:

Jeg hadde med meg en god ballast før Start-up med MOT. Fundamentet før ideen og oppstarten var verdifull. Siden jeg var 12 år har jeg søkt etter svarene på hvorfor noen mennesker ødelegger egne liv, andres liv og samfunnet. Les mer her ->

Oppvarmings-fasen:

Mot, originalitet og innovasjonsevne var gode «skills» å ha med seg før oppstarten. Her er en filmsnutt fra TV2 om «Donald-drakten».

Jeg gløder for holdningsskapende arbeid. Jeg gløder for toppidretten. Jeg deltar i OL 1994. Det blir et svakt resultat, og jeg vet at om jeg hadde gått et like bra skøyteløp som jeg gjorde to uker tidligere, ville jeg ha kjempet om medalje. Skuffelsen er stor. Jeg trenger fokusskifte. Det er da ideen til dagens MOT oppstår.

Ideen:

Sigrun og jeg sitter hjemme i hver vår godstol på kvelden. Når jeg forteller ideen om å kombinere mine lidenskaper – toppidrett & forbilder og menneske- & samfunnsbygging – sier hun noe lignende: «YES. God ide. Spennende.» Sigrun er en inspirasjonskilde. Drømmen, gløden og troen forsterkes.

Initierings-fasen:

Ideen er å løse et problem. Vi ender opp vi med å etablere en ny bransje, ett ungdomsbrand, en nasjonal merkevare og et inspirerende og bærekraftig konsept som i dag er spredd til flere land, og som forandrer menneskers liv.

Starten:

På vei hjem fra Oslo denne ettermiddagen er jeg i fyr og flamme. Oppglødd ringer jeg til Sigrun og forteller om det inspirerende møtet med Bjørge Stensbøl og Johann O. Koss. Sigrun jubler. Vi har allerede fått igjen for de forberedelsene som er gjort de siste seks ukene.

Start-up-fasen (tidlig):

Nasjonal media spiller på lag med oss. Vi får masse mediaomtale – både i aviser og TV. Det er gull verdt. Det gjør at vi får en flying start. Her er utdrag fra en TV2-reportasje fra sommeren 1994. Les mer om 1994 her->

Start-up-fasen (midt):

Jeg forsterker kontinuerlig nettverk og egen kompetanse gjennom telefonsamtaler, brev og videointervjuer med tidligere kriminelle, misbrukere og foreldre til misbrukere. Instanser og enkeltpersoner med rusproblemer besøkes.

Jeg har møter og samtaler med Rusmiddeldirektoratet, Oslo politikammer, frivillige organisasjoner, lærere, skoleelever fra ungdomsskole og videregående skoler, foreldre, tidligere misbrukere av narkotika, omsorgs- og behandlingssteder og psykologi – og filosofilitteratur.

Inntektskildene: 416.375 fra salg av kalendere. 117.000 fra kommuner og 170.000 fra Staten. Ingen lønnskostnader. Overskudd: 300.594.

Start-up-fasen (sen):

I desember 1996 hadde Johann O. Koss og jeg møte med statsministeren der vi fortalte om MOTs arbeid. Han hadde sansen for vår tilnærming. Det var magisk, rått og uvirkelig da statsministeren anerkjente oss i sin nyttårstale 1 januar 1997. Svært verdifullt for MOTs vekst, omdømme og finansiering. Les mer om 1996 her->

Scale-up-fasen (tidlig):

Perioden er svært intens. Det er drift, implementering, møter og foredrag på dagtid. Utvikling på natten. Jeg har seng på kontoret. Det skjer enormt mye. Les mer om 1997 og 1998 her->

Scale-up-fasen (midt):

Perioden oppleves som en suksess. Utad fremstår det som om alt går på skinner, men innad holder vi på å krasje. Den største krisefasen så langt i MOTs livshistorie foregår uten at folk vet om det. Les mer om 1999 og 2000 her->

Scale-up-fasen (sen):

Programmet «MOT i ungdomsskolen» forsterkes vesentlig. Det gjør at MOT har tre ganger så lang tid inne i skolen enn før endringen ble gjort. Les mer om 2001 og 2002 her->

Skap kontroll-fasen:

Perioden representerer et tidsskille for meg som gründer og MOT-leder. Det administrative arbeidet forsterkes. Les mer om perioden januar 2003 – sommer 2004 her->

Formaliseringsfasen og fornyelsesfasen:

Min drøm er et selvgående MOT med evig liv. Jeg starter prosessen med å gjøre meg overflødig senest når jeg er 57 år (i 2022). Jeg skriver en «oppskriftsbok», som blir utgitt i august 2004. En viktig intensjon med boken er at MOTs identitet lever videre dersom noe uforutsett hender meg. Les mer om perioden sommer 2004 – sommer 2006 her->

Nedgangsfasen:

Det kan se harmonisk ut, men en entreprenørreise er en kronglete vei – med humper, tilfeldigheter, svette og tårer. Les mer om året 2006 i intervjuet med meg i boken «Ledelse i sannhetens øyeblikk» ->

Krisefasen:

“It’s not always necessary to be strong, but to feel strong.” -Jon Krakauer, Into the Wild

Implementeringsfasen

Fra november 2006 til januar 2021 har jeg Adizes i bakhodet når jeg leder MOT. Min drøm er at uansett alder skal organisasjonen MOT aldri komme i det Adizes kaller «aldringsfasen». Les mer her->

Stabilitetsfasen og Kartleggingsfasen:

Desemberundersøkelsen blant 15-åringer som har MOT-programmet. Skala 1-7:

Skala 1-7:

Skala 1-7:

MOT begeistrer Norge med «MOT-turneen» i denne perioden. Jeg er med på turnébussen i 2010, 2011, 2012 og 2013.  Tre måneder hvert år. Les mer om perioden her->

Løsrivningsfasen og Optimaliserings- & fornyelsesfasen:

MOT-filosofien
MOT-øktene

På MOT World Summit i København i 2017 kommuniserer jeg til landledelsene at Sigrun og jeg er godt i gang med å tenke på etterfølgere. Regine Oen Rong skal bli den neste globale lederen, sier jeg. Hun har vokst opp med MOT, og jeg har vært tett på henne siden 2013. Les mer om perioden her->

Voksen-dagen:

Grafen illustrerer historisk innovasjonsinnsats av MOT’s Comprehensive System (1994-2019) og anbefalt fremtidig innovasjonsinnsats av MCS (Concept & Brand Profile) de neste 12 årene.
En av mine største dager var MOT World Summit i Thailand i mars 2019. Etter 25 års konseptutvikling kunne jeg presentere det «ferdige» konseptet for fem landledelser. Les mer her->

Ferdiggjørings-fasen:

Da jeg satt på flyet hjem fra Thailand hadde jeg en helt spesiell følelse. En takknemlighetsfølelse. Les mer om hvorfor og 2019 her ->

Den siste lederfasen:

Utdrag av informasjon jeg sendte til MOT-nettverket 11. mai 2020.
MOT-løftet 2017 er ferdig

I 5,5 år har Lisa, Sigrun og jeg jobbet intenst med et av tidenes løft og utvikling for MOT.

Deres forståelse for «MOTs grunnlov» er avgjørende.

Den innsatsen disse to har gjort i denne perioden er unik.

Når 2020 er ferdig, er MOT-løftet 2017 også ferdig.

Mission accomplished-DAGEN:

Jeg håper ettertiden vil si at jeg var en forutseende «grunnlovsforfatter» for MOT med et godt fremtidssyn. Jeg opplever at mange synes det er dumt at Sigrun og jeg slutter. Kanskje også noen synes det er en frigjørende opplevelse å «få fri fra oss» og slippe vår strenghet og tydelighet på identitet, konsept, profil og kultur.

Men det å få fly fritt trenger ikke alltid å være bare positivt. Det er viktig at de med konsept-teft, mest MOT-DNA og best følsomhet for MOT-identiteten har størst handlingsfrihet, og de med minst har begrenset handlingsfrihet.

Styreleder Morten Laache og daglig leder Lisa Enga Rønsberg tar over stafettpinnen for MOT Foundation. Regine Oen Rong for MOT Norge. Jeg er trygg på dem.

Mitt siste budskap til ledelsen i MOT Foundation er at de og landledelsene flyr innenfor rammen.

«MOTS GRUNNLOV» januar 2021:

Etter 27 år er «MOTs Grunnlov» er ferdigsskrevet. Min største frykt for fremtiden er «forurensing» av MOTs konsept og merkevareprofil gjennom at noen tar bort elementer eller tilsetter feil elementer.

SISTE FORPLIKTELSER-FASEN:

Sigrun og jeg har behandlet MOT som vårt tredje barn. Drømmen er at etterkommerne forvalter identiteten fremfor å forandre identiteten.

ETTERORD:

Sigrun og jeg hadde aldri lyktes i førersetet uten de mange, mange tusen i flere land som har hatt stolt eierskap til MOT.

Sparringspartnere med helhetsforståelse, kunnskap og teft har vært avgjørende.

De siste 12-13 årene var dette våre topp fem viktigste sparringspartnere på identitet, fremtid, konsept, programmer og merkevareprofil:

Morten Laache, Marte Snorroeggen Wivestad, Lisa Enga Rønsberg, Kristian Warwick og Johann Vårvik.

Disse 5 var en grunnstamme for Sigrun og meg i utviklingen av MOT, og det er vanskelig å forestille seg perioden 2007-2021 uten disse.

Disse 5 var gode allierte med integritet og et tydelig MOT-DNA. De hadde en unik følsomhet for MOT-identiteten.

De hadde kompetanse og teft for hva som var det beste for MOT. De hadde egnethet til å løfte MOT til nye høyder. De hadde MOT-kulturen i ryggmargen.

De forsto MOT, og de hadde vilje og mot til å forsvare de mål og prinsipper vi drev etter. De var mer opptatt av MOTs posisjon, retning og merkevare enn egen posisjon.

De inspirerte og skapte en verdifull indre trygghet hos Sigrun og meg i merkevarebyggingen av MOT.

OPPSUMMERING:

MARS 2024

10 svar på hvorfor jeg har lyktes som gründer:

1️⃣ Pågangsmot

2️⃣ Passion

3️⃣ Mulighetsfokus

4️⃣ Helhetsforståelse

5️⃣ Identitetsbygging

6️⃣ Oppriktighet (ekte)

7️⃣ Gjennomføringsmot

8️⃣ Relasjonsmot

9️⃣ «Anton-magi» (flaks, timing, tilfeldigheter)

🔟 Inspirasjonskilder (inkl. mentorer, sparringspartnere, støttespillere, døråpnere, tilretteleggere, team)

Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skulle ha lyktes uten disse 10 punktene.

Erfaringer, tanker og råd etter 30 år som entreprenør. 27 år for MOT og 3 år for andre virksomheter.
Vær så god, her er litt av «arven»->