Atle har siden sin ungdom drevet research på hvordan bygge mennesker og gode kulturer, hvorfor kriminalitet og hvorfor ødelegger noen mennesker sine egne liv, andres liv og samfunnet.
Han har lang erfaring med å forsterke positiv energi, inkluderende miljø og menneskers robusthet, livskvalitet og eierskap.
I perioden 1977-2017 utviklet han det som i dag er MOT-filosofien. Det er en livsfilosofi som er tidløs og universell, med anvendelige verktøy, med formål å styrke robusthet, bevissthet og mot. Utvikling og formidling har gått hånd i hånd i mesteparten av hans liv.
Han har siden 1979 erfart og observert hvor stor betydning rollemodeller har for mennesker. Siden 1991 har Atle utviklet løsninger, organiseringer og bærekraftige systemer som forebygger sosiale samfunnsproblemer og som styrker menneskers livskvalitet.
1_Skapte MOT fra ingenting til nasjonal merkevare og til 4 verdensdeler
2_Deltok i to OL. Norgesmester. Var blant de 8 beste skøyteløperne i verden på 5000m sesongen 93/94
3_Syklet Den Store Styrkeprøven (Trondheim-Oslo) som 13-åring
4_Gikk NM 1994 med nyskapningen og den aerodynamiske skøytedrakten «Donald-drakten»
5_Ca. 2700 foredrag/workshops til bedrifter, ledere, skolepersonell, foreldre og ungdom
6_Omskapte «Kjør for livet» til merkevaren «DRIVE»
7_Norgesrekord på LinkedIn. 8 mill. visninger og 300 poster på 365 dager. 10 millioner visninger og 555 poster på 123 uker.
8_Gründer av lederutviklingsbedriften Positiv Ledelse AS – «MOT til å lede»
9_Utgitt 20 bøker/publikasjoner
10_Skøytetrener for 5 ungdommer i 4 år: To VM & flere World Cup for junior, og 3.pl. 1500m NM menn senior
🏅 Idrettsgallaens Hederspris for å ha skapt gode verdier i samfunnet
🏅 Fikk verdiprisen «Årets Ladejarl» i 2014 for fremragende verdibasert ledelse nasjonalt & internasjonalt, og for effektiv ledelse med målbare resultater
🥇 STØRSTE prestasjon og stolthet: Pri 1 har vært livskvalitet, familie og å være en god sønn & pappa. Vært sammen med kona/kjæresten siden februar 1988.
Da han etter 27 år avsluttet som MOT-entreprenør var MOT spredd til seks land og fire verdensdeler. Gjennom sitt lederskap og entreprenørskap i perioden 1994-2021 ble MOT bygd opp fra ingenting til en av Norges mest verdifulle merkevarer og et rendyrket ungdomsbrand som målgruppen selv ikke visste den trengte. Med MOT ble det skapt en ny bransje. Atle startet MOT før markedet visste om behovet.