Verdiskapende kultur

Verdiskapende kultur = Verdibasert prestasjonskultur + Vinnovasjons-kultur.

Vinnovasjons-kultur er en kombinasjonen av vinnerkultur og innovasjonskultur. En kultur med utviklingssultne medarbeidere som skaper en konkurransedyktig virksomhet. En kultur som får mange til å føle seg som vinnere – både medarbeiderne og kundene. En vinn-vinn-kultur.

Verdiskapende kultur kjennetegnes med mye kraft:

  • Enkeltmennesker med motets kraft, indre drivkraft og gjennomføringskraft.
  • Team med innovasjonskraft, beslutningskraft og samkjørt kraft.
  • Atmosfære med positiv energi – glede, inspirasjon og respekt.

Verdiskapende kultur forsterker bærekraft og en virksomhet med motstandskraft og konkurransekraft.

Sentralt i en verdiskapende kultur er lagånd med tillit, ansvarlighet og eierskap. En kultur med stolt eierskap hos mange tusen mennesker, er suksessfaktor nr. 1 dersom ønsket er en selvgående virksomhet med evighetens perspektiv.

Utdrag fra LederNytt:

«Bedriftens kultur er alfa og omega for suksess og overlevelse.

Men hva kjennetegner god kultur, og hva kjennetegner dårlig kultur? Og hvordan kan man måle om kulturen er god eller dårlig i bedriften?

Atle Vårvik, grunnlegger av MOT, ledermentor og interimleder, mener at lederne er hovedaktørene i skapelsen av kulturen.

På samme måte som et såkorn er avhengig av jordsmonnet og solen for å vokse, er kulturen medarbeidernes sol, jordsmonn og veksthus. I en god og sterk kultur vokser menneskene. Sterke kulturer skaper selvgående virksomheter.»

Bedriftens kultur er alfa og omega for suksess og overlevelse – ledernytt.no Les hele artikkelen HER->

Utdrag fra «Lederne»:

«Tillit er det viktigste stikkordet for å bygge en god organisasjonskultur.

– Kraften i tillit er helt enorm. Det skaper motivasjon og arbeidsglede, fastslår entreprenør og ledermentor Atle Vårvik.

«Tillit er lønnsomt! Alt glir lettere og det er færre møter. Tillit er den aller viktigste faktoren for å skape og bygge suksessfulle team og organisasjoner.

En sterk internkultur er det aller viktigste elementet for å lykkes med merkevarebygging i et langsiktig perspektiv.«

ATLE VÅRVIK«

Slik får du en lønnsom organisasjonskultur | Lederne Les hele artikkelen HER->

KULTURBYGGING! En overdose med «varm kjærlighet» danner plattform sånn at «tøff kjærlighet» fungerer i praksis.

1️⃣ PØS på med oppmuntring, tillit, medvirkning, raushet og positiv oppmerksomhet. Ta folk på alvor. La dem føle seg velkommen, ønsket og verdsatt. Kall gjerne alt dette for VARM KJÆRLIGHET.

2️⃣ SPE på med fasthet og tydelige forventninger. Vær tydelig på at «sånn gjør vi det her». Tør å si nei, stille krav og korrigere. La uakseptabel atferd få konsekvenser. Kall gjerne alt dette for TØFF KJÆRLIGHET.

God kulturbygging skaper resultater, stolthet, innovasjon, psykologisk trygghet og godt omdømme. I en solid kultur vokser stolt eierskap og lagånd. Kraften i eierskap og lagånd er enorm. I en solid kultur vokser mennesker, pågangsmot, relasjonsmot og gjennomføringsmot. Motets kraft er enorm.

Les mer om verdiskapende kultur HER->